När du valt snöskotermodell anpassas kategorier till att visa produkter som passar vald modell
Guide - Byta cylinder (skoter)
Ska du byta ut cylindrarna på er skoter? I denna guide går vi överskådligt igenom hur ni byter en cylinder och vad ni bör tänka på.
Ni finner det fulla utbudet i vår butik genom att klicka här: CYLINDRAR
Allmän information
Det finns olika anledningar till att byta ut en eller flera cylindrar på en skoter men i många fall beror det på kolvhaveri som i sin tur skadar cylinderns nicasil-ytbehandlning. Den vanligaste orsaken till detta är brist på olja av defekt smörjsystem eller att oljan inte blivit påfylld på länge. Kolvar kan även brännas av för lite bränsle, tändningsfel samt luftläckage.
Innan ni byter ut en cylinder kan det vara intressant att göra ett kompressionstest om ni har tillgång till ett sådant verktyg för att se skillnaden före och efter bytet. Ifall ni inte vet om det är dags för ett kolv- eller cylinderbyte på er skoter är det i annat fall ett effektivt sätt att kontrollera om det är nödvändigt med ett byte eller om en eventuell prestandaförlust kan bero på annan orsak.
Demontering cylinder
(Detta är en universell beskrivning, det finns skillnader beroende på skotermodell. Om ni är osäkra på hur ni går tillväga rekommenderar vi alltid att låta en auktioriserad verkstad utföra bytet då en felaktig montering kan bli ett dyrt misstag).
Börja med att skruva bort de kåpor och delar som sitter i vägen för att du ska kunna komma åt topplocket och cylindern på er motor.
Fortsätt sedan med att tömma kylvätskan, avlägsna slangar och kablar som är monterade på topplocket. Skruva bort grenröret och förgasarna, ta sedan bort topplocket och tillsist cylindern.
Ifall ni ska ta bort kolvarna lossar ni på clipsen och trycker ut kolvbultarna. Ibland kan kolvbulten sitta väldigt hårt åt varpå ni kan behöva ta hjälp av ett kolvbultsverktyg för att trycka ut den. Om ni även ska fortsätta med vevstakarna och ned i vevhuset beror på skicket och om några skador inträffat vilket får er till nästa steg som är inspektion.
Inspektion
Hur ser motordelarna ut? Är kolvarna och ringarna i bra skick? Ifall en kolv är helt bränd eller om den splittras behöver ni ta isär vevhuset och rengöra allt noggrant från metallrester.
Är nicasilen i bra skick inuti cylindern? Finns det några märken eller skador på cylinderloppet? Rör sig vevaxeln med vevstakarna fint utan glapp eller andra uppenbara problem?
Ifall ni upptäcker att kolvarna är brända måste ni kontrollera att er bränsleblandning är korrekt samt att det inte beror på tändningen.
Efter ni tagit bort cylinder och eventuellt kolvarna täcker ni över hålet med hjälp av en trasa för att förhindra att smuts eller skräp hamnar i vevhuset under bytet.
Kontrollmätning
Vid byta av cylinder får ni granska att den nya matchar gamla cylindern gällande mått och utseende. Om ni finner något avvikande är det bättre att kontakta den ni köpte cylinder ifrån och ifrågasätta detta istället för att chansa då ett felaktig misstag kan leda till stora konsekvenser.
Ifall ni även byter ut kolvarna eller endast ringarna kan ni undersöka att kolvringarna uppfyller rätt ändgap. Börja med att placera de i cylinderloppet ca en centimeter ned och kontrollera gapet, det vill säga den springa som uppstår mellan ändarna på kolvringarna så de varken är för stora eller små. Ni kan ta hjälp av exempelvis ett bladmått för denna mätning, godkänt ändgap brukar ligga på ca 0,25-0,6mm. Läs mer om detta i vår andra kolvguide:
Om ni vill mäta kolvtoleransen för aluminiumcylindrar så ni vet att kolvspelet mellan kolv och cylinder är korrekt kan ni ta hjälp av denna guide för detta:
GUIDE - KOLVTOLERANS FÖR ALUMINIUMCYLINDRAR
Montering
Beroende på vad ni har bytt för delar så ska cylinderloppet, kolvarna och de rörliga delarna oljas in ordentligt. I många fall vid cylinderbyte monteras även nya kolvar för att allt ska bli nytt och fräscht, vilket även påverkar prestandan ifall kolvarna börjar bli slitna.
Fäst sedan ena ena knastret / clipset och för in kolvbulten via vevstaken och nållagret, avsluta med det sista clipset, tänk på att montera dessa med öppningen nedåt för att undvika att dom trycks ihop och lossnar. Tänk även på att montera kolven åt rätt håll, utgå från pilen på toppen som ska peka mot utblåset.
Innan ni placerar dit de nya packningarna kontrollerar ni att de gamla inte sitter kvar, ibland kan man behöva skrapa bort dessa så det blir plant igen. Tryck sedan ihop kolvringarna och för in kolvarna i cylindern utan kraft.
Tillsist drar ni runt motorn försktigt på er snöskoter med enbart händerna för att kontrollera så allt rör sig ordentligt.
Vid åtdragning av cylinder och topplock bör ni kontrollera vilket moment ni ska dra med via er skotermanual. Återmontera sedan allt i samma ordning ni avlägsnade allt i början och avsluta med att fylla på kylvätska.
Inkörning
Vid en motorrenovering som nya kolvar och cylindrar är det nödvändigt att köra in dessa delar ordentligt för att undvika skador. Förutom att ni bör undvika fullt gaspådrag och extrema varvtal så måste ni köra med en fetare bränsleblandning. Rekommendationen är att blanda i 2% extra olja i den första halva tanken om ni även använder en oljeinjektor. Ifall ni redan kör med förblandat bränsle kan ni istället gå upp till 4% extra olja.
Vid frågar kontakta oss gärna på info@twostroke.se