Vald snöskoter: Ingen modell vald
Fortsätt utan att välja modell
Välj snöskotermodell - rätt delar direkt!

När du valt snöskotermodell anpassas kategorier till att visa produkter som passar vald modell

Guide - Checklista försäsong (skoter)

GUIDE - CHECKLISTA FÖRSÄSONG (SKOTER)

Börjar det bli dags att förbereda skotern inför kommande vintersäsong? I denna guide går vi igenom det ni bör kontrollera, smörja och underhålla innan första snön infinner sig.

Ifall ni inte kan eller har tid att ordna det själva kan det vara bra att lämna in den för att dels förlänga livslängden på din skoter men även undvika att bli stående ute i naturen.

GUIDE - CHECKLISTA FÖRSÄSONG (SKOTER)

 

 

Information

I vår checklista tar vi upp det som vi anser vara viktigt att kontrollera inför en ny säsong. På en del skotermodeller finns det information angående detta i användarhandbok. Detta kan variera beroende på skotermärke men skötseln och tillvägagångssätten är snarlika. 

 

Checklista

 

Batteri

Börja med att se över så samtliga kablar sitter ordentligt på polerna och inga beläggningar har uppstått. Kontrollera sedan med en batteritestare att ditt batteri håller rätt laddning, om inte får ni ladda upp det och se om den behåller den laddningen. Ifall den laddar ur igen är det dags att byta ut batteriet, se mer om vad ni bör tänka på och hur ni gör i denna guide: 

Byta batteri (snöskoter)

 

Boggihjul & lager

Inspektera först så alla hjulen ser ut att vara i bra skick, känn sedan så att alla sitter fast ordentligt utan glapp för att kontrollera så inte lagerna behöver bytas ut. Om ni måste byta ut ett boggiehjul på er skoter kan ni följa denna guide: 

Byta boggiehjul (snöskoter)

 

Bromsar

Något av det viktigaste på ett fordon likväl som på en skoter är bromsarna. Förutom att kika efter uppenbara skador och slitage, kontrollera hur mycket av slitytan som finns kvar på bromsbeläggen. Ifall det är mindre än ca 1,5mm är det dags att byta. Kika även på bromsvätskan så den håller rätt nivå samt färg, ifall den är väldigt mörk till färgen behöver du spola ur och fylla på med ny. Den bör bytas ut vartannat år för att fungera optimalt. Hur ny byter bromsbelägg samt bromsvätska kan ni läsa mer om i denna guide:

Byta bromsbelägg (snöskoter)

 

Chassi

Börja med att gå igenom hela underredet och framvagnen med en fettspruta överallt där det finns smörjnipplar för att minska friktionen samt öka livslängden på samtliga rörliga delar. Detta håller även oönskad fukt borta.


Kontrollera att alla bultar och skruvar sitter åt på hela skotern, lägg den även på sidan så ni kommer åt de under som till upphängningen. Tänk på att en del bultar och skruvar ska dras med angivna moment för att inte skada dessa komponenter. 

 

Kedjehusolja

Oljan i kedjehuset varierar ständigt i temperatur, den både värms upp vid körning för att sedan kylas ned vid stillastående. Detta bidrar till ökad risk för kondens som tillsist skapar rost i kedjehuset. För att vara säker på en optimal smörning och kylning bör oljan bytas ut minst en gång per år.

Se därför till att ni byter kedjehusoljan i er skoter innan säsongen om ni inte gjorde det innan ni ställde undan skotern efter vintern.

 

Kedjesträckning

I samband med att ni byter kedjehusoljan ska ni även kontrollera kedjespänningen. Med tiden sträcker kedjan ut sig vilket måste kompenseras genom att justera denna. Börja med att kika i din manual ifall tillverkaren har specificerat detta för att undvika en för hårt spänd eller slak kedja. Om ni saknar instruktioner angående detta så är ett spel på ungefär 0,6-0,7 cm en bra riktlinje.


En korrekt spänd kedja är väldigt viktigt för att inte riskera att skada dreven, detta kan även vara ännu mer problematiskt i mekaniska backsystem vilket leder till svårigheter med att koppla in bak- och framåtväxeln. 

 

Matta

Palla upp skotern så mattan kan snurra runt. Börja med att kika efter slitageskador och att den är i bra skick. Kontrollera sedan att den inte går snett genom att jämföra mattans yttre kanter gentemot dina slides / glidskenor.

Ifall mattan inte går rakt ställer du in den efter er manual eller instruktionsbok.

 

Skidor

Kontrollera efter skador och sprickor i skidorna och sedan att skidlinjeringen är korrekt, hur ni går tillväga för att ställa in detta kan ni läsa mer om i vår guide: 

Guide - Framvagnsinställning (skidlinjering) skoter

 

Slides

Slides har ett flertalet benämningar och är vad skotermattans metallbleck rör sig emot. De sitter placerade på boggieskenorna. En del slides har slitindikatorer som meddelar när det är dags att byta ut dem. För de som saknar detta så brukar man i regel byta när det återstår 3-4mm kvar under linjen.


Vi rekommenderar er att se över glidskenorna ett par gånger per säsong för att inte riskera att skada boggieskenorna samt mattan ifall det går för långt.

 

Styrskenor / Styrstål

Börja med att kontrollera skicket på dina styrskenor / styrstål, kika efter följande:


1. Karbinen är sliten eller saknad

2. Böjda eller skeva skenor

3. Vassa kanter

4. Sprickor eller småflisor som saknas

5. Böjda fästbultar


Ifall ni finner något av ovanstående fel kan det vara dags att antingen byta ut dem eller slipa upp karbiden beroende på skicket, se mer om detta i dessa guider:

Guide - Byta styrskenor / styrstål (snöskoter)


Guide - Slipa styrskenor / styrstål (snöskoter)

 

Variatorer

Det är viktigt att variatorerna är i bra skick på en skoter för att kunna unyttja effekten maximalt samt att växlingen sker smidigt utan problem. Kontrolla därför att rullar, bussningar och vikter är intakta utan skador. Se även till att göra rent samtliga delar. Mer ingående om detta i denna videoguide:

 

Variatorrem

För att kunna undersöka er variatorrem ordentligt börjar ni med att ta bort den. Titta efter delar som lossnat, sprickor, defekter i formen eller lösa trådar. När drivremmen väl är av kan du passa på att göra rent skivorna med hjälp av en trasa och diskmedel eller annat rengöringsmedel.

Ta reda på drivremmens ursprungliga bredd och kontrollmät att den inte hamnat under den minsta tillåtna bredd, detta står ofta i er manual. Ifall er skoter slirar eller har problem med växlingen kan det bero på en sliten drivrem. Tänk även på att alltid ha en reservrem till hands på snöskotern.

Ifall ni behöver byta ut variatorremmen kan ni kika på vår guide gällande detta:

Byta drivrem / variatorrem (snöskoter)

  

 

Vid frågar kontakta oss gärna på info@twostroke.se

relaterade produkter