När du valt snöskotermodell anpassas kategorier till att visa produkter som passar vald modell
Guide - Snöskoterservice
Dags att ge din snöskoter en välbehövd service? Ifall ni vill åka med de bästa förutsättningarna inför den nya skotersäsongen bör ni se över stegen i denna serviceguide för att inte bara riskera att bli stående någonstans men även bibehålla prestandan i din skoter.
- Batteri
- Boggiehjul
- Bromsar
- Chassi
- Drivrem / variatorrem
- Kedjehusolja
- Kedjespänningen
- Glidskena / hyfax / slides
- Styrskenor / styrstål
- Tändstift
- Variatorer
Batteri
Börja med att se över så samtliga kablar sitter ordentligt på polerna och inga beläggningar har uppstått. Kontrollera sedan med en batteritestare att ditt batteri håller rätt laddning, om inte får ni ladda upp det och se om den behåller den laddningen. Ifall den laddar ur igen är det dags att byta ut batteriet, se mer om vad ni bör tänka på och hur ni gör i denna guide: Byta batteri (snöskoter)
Boggiehjul
Inspektera först så alla hjulen ser ut att vara i bra skick, känn sedan så att alla sitter fast ordentligt utan glapp för att kontrollera så inte lagerna behöver bytas ut. Om ni måste byta ut ett boggiehjul på er skoter kan ni följa denna guide: Byta boggiehjul (snöskoter)
Bromsar
Något av det viktigaste på ett fordon likväl som på en skoter är bromsarna. Förutom att kika efter uppenbara skador och slitage, kontrollera hur mycket av slitytan som finns kvar på bromsbeläggen. Ifall det är mindre än ca 1,5mm är det dags att byta. Kika även på bromsvätskan så den håller rätt nivå samt färg, ifall den är väldigt mörk till färgen behöver du spola ur och fylla på med ny. Den bör bytas ut vartannat år för att fungera optimalt. Hur ni byter bromsbelägg samt bromsvätska kan ni läsa mer om i denna guide: Byta bromsbelägg (snöskoter)
Chassi
Börja med att gå igenom hela underredet och framvagnen med en fettspruta överallt där det finns smörjnipplar för att minska friktionen samt öka livslängden på samtliga rörliga delar. Detta håller även oönskad fukt borta.
Kontrollera att alla bultar och skruvar sitter åt på hela skotern, lägg den även på sidan så ni kommer åt de under som till upphängningen. Tänk på att en del bultar och skruvar ska dras med angivna moment för att inte skada dessa komponenter.
Drivrem / variatorrem
För att kunna undersöka er variatorrem ordentligt börjar ni med att ta bort den. Titta efter delar som lossnat, sprickor, defekter i formen eller lösa trådar. När drivremmen väl är av kan du passa på att göra rent skivorna med hjälp av en trasa och diskmedel eller annat rengöringsmedel.
Ta reda på drivremmens ursprungliga bredd och kontrollmät att den inte hamnat under den minsta tillåtna bredd, detta står ofta i er manual. Ifall er skoter slirar eller har problem med växlingen kan det bero på en sliten drivrem. Tänk även på att alltid ha en reservrem till hands på snöskotern.
Ifall ni behöver byta ut variatorremmen kan ni kika på vår guide gällande detta:
Byta drivrem / variatorrem (snöskoter)
Kedjehusolja
För att vara säker på en optimal smörning och kylning bör oljan bytas ut minst en gång per år. Oljan försämras ständigt av kondensvatten, metallspån och andra föroreningar. Notera oljans skick när ni tappar ur den via pluggen, helst ska den ska rinna ut lätt och se ren ut. Efter ni fyllt på med ny olja gör ni rent allt och kikar efter oönskad läckage.
Kedjespänningen
I samband med att ni byter kedjehusoljan ska ni även kontrollera kedjespänningen. Med tiden sträcker kedjan ut sig vilket måste kompenseras genom att justera denna. Börja med att kika i din manual ifall tillverkaren har specificerat detta för att undvika en för hårt spänd eller slak kedja. Om ni saknar instruktioner angående detta så är ett spel på ungefär 0,6-0,7 cm en bra riktlinje.
En korrekt spänd kedja är väldigt viktigt för att inte riskera att skada dreven, detta kan även vara ännu mer problematiskt i mekaniska backsystem vilket leder till svårigheter med att koppla in bak- och framåtväxeln.
Glidskena / hyfax / slides
Slides har ett flertalet benämningar och är vad skotermattans metallbleck rör sig emot. De sitter placerade på boggieskenorna. En del slides har slitindikatorer som meddelar när det är dags att byta ut dem. För de som saknar detta så brukar man i regel byta när det återstår 3-4mm kvar under linjen.
Vi rekommenderar er att se över glidskenorna ett par gånger per säsong för att inte riskera att skada boggieskenorna samt mattan ifall det går för långt.
Styrskenor / styrstål
Börja med att kontrollera skicket på dina styrskenor / styrstål, kika efter följande:
1. Karbinen är sliten eller saknad
2. Böjda eller skeva skenor
3. Vassa kanter
4. Sprickor eller småflisor som saknas
5. Böjda fästbultar
Ifall ni finner något av ovanstående fel kan det vara dags att antingen byta ut dem eller slipa upp karbiden beroende på skicket, se mer om detta i dessa guider:
Guide - Byta styrskenor / styrstål (snöskoter)
Guide - Slipa styrskenor / styrstål (snöskoter)
Tändstift
Det är alltid bra att byta ut tändstiften vid en service. Även om de kan hålla längre kan det vara bra att byta ut dem och säkerställa att de är i bra skick. Skruva ut befintliga och kontrollera beteckningen, beställ sedan likadana om de tidigare fungerar bra till er skoter.
Variatorer
Det är viktigt att variatorerna är i bra skick på en skoter för att kunna unyttja effekten maximalt samt att växlingen sker smidigt utan problem. Kontrolla därför att rullar, bussningar och vikter är intakta utan skador. Se även till att göra rent samtliga delar. Mer ingående om detta i denna videoguide:
Vid frågar kontakta oss gärna på info@twostroke.se